wtorek, 1 czerwca 2021

„Kult” Łukasz Orbitowski (recenzja)

 

Kult

Kult” Łukasz Orbitowski (recenzja)



Jest wiele objawień nieuznanych przez Kościół katolicki, i wiele z nich budzi kontrowersje. Co sądzić o Matce Bożej, ukazującej się na drzewie lub brudnej szybie? Jedno z takich objawień opisał Łukasz Orbitowski w powieści Kult. W latach osiemdziesiątych, pewien rencista wybrał się z tasiemkami na ogródki działkowe, by podwiązać pomidory. Utrzymywał, że koło altanki ukazała mu się Matka Boska, a wizje powtarzały się wiele razy. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby do niewielkiej Oławy nie zaczęły przybywać tłumy żądnych cudów i uleczenia pielgrzymów. Gromadzili się wokół „cudotwórcy” i nie przeszkodziły gromy rzucane przez kościelnych hierarchów i szykany władzy ludowej. Sprawa nabrała tak wielkiego rozgłosu, że nawiązał do niej w telewizyjnym przemówieniu generał Jaruzelski, mówiąc, że „każdy ma taki cud, na jaki zasługuje”.


Powieść napisana jest formie wywiadu, którego autorowi udziela Zbigniew Hausner, brat Heńka – uzdrowiciela i wizjonera. Opowiada on, krok po kroku, całą historię, wplatając swoje spostrzeżenia i losy rodziny. Pokazuje czytelnikowi blaski i cienie życia w PRL-u, a później czas przemian po roku 89. i życie w nowej Polsce. Kult nie jest kroniką oławskich objawień. Raczej pasjonującą opowieścią człowieka, który był w samym centrum czegoś, czego do końca nie mógł zrozumieć i próbował pogodzić te niesamowitości z trudem i problemami codzienności. Bo jak to tak, że brat, którego wcześniej musiał bronić i miał za bezbronnego, nagle z ofiary stał się bohaterem dla tysięcy, przybywających do Oławy jeremiaszy, jak Orbitowski nazywa gromadzących się wokół Heńka?


Kult jest też doskonałym obrazem tego, co dzieje się gdy usilnie szukamy cudów, a wiara staje się dewocją i festiwalem uzdrowień i religijnych uniesień. Gdzie leży granica, za którą religia staje się parodią samej siebie? To bardzo indywidualna sprawa, więc na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.


Kult to nie tylko zbeletryzowana, zmieniona historia oławskich objawień, ale też opowieść o nas samych. Ludzkich słabościach, targających nami namiętnościach i prozie codziennego życia. Życia, dla którego los pisze najdziwniejsze scenariusze. Na koniec muszę dopowiedzieć, że autor w żaden sposób nie ocenia tego, co działo się na oławskich ogródkach działkowych (a działo się, gdyż jeremiasze wprowadzili takie zamieszanie w życiu lokalnej społeczności, że interweniowała sama góra, i nie mam tu na myśli niebios). Opowiada pasjonującą historię, swoim gawędziarskim stylem. Łukasz Orbitowski poprzez tę historię, pokazuje nam zwykłe życie w niezwykłych okolicznościach. Cuda nie zdarzają się każdemu i ot tak sobie, wielu musi o nie zawalczyć.

Artur



Tytuł: Kult
Autor: Łukasz Orbitowski
Wydawnictwo: Świat Książki
Data wydania: 15.05.2019
Liczba stron: 480

10 komentarzy:

  1. Jeszcze zastanowię się nad lekturą tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jedna z lepszych książek Łukasza Orbitowskiego. Nie tak dawno skończył pisać kolejną powieść pt. "Chodź ze mną". Ma ukazać się jesienią.

      Usuń
  2. Jestem strasznie ciekawa tej książki. A i nazwisko autora nie jest mi obce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto sięgnąć po "Kult", nie poczujesz się zawiedziona.

      Usuń
  3. Już od dawna mam w planach książki Orbitowskiego i mam nadzieję że końcu uda mi się po nie sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci się uda. Szczególnie polecam "Kult", "Szczęśliwą ziemię", "Inną duszę" i "Tracę ciepło".

      Usuń
  4. Dużo czytałam o tej książce, ale nadal nie jestem przekonana, że to książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Ja w każdym razie polecam:) Na jesień wyjdzie kolejna powieść Łukasza Orbitowskiego. Może ta Cię bardziej przekona.

      Usuń
  5. Ja to czekam na "Oona kontra życie". Mega zainteresował mnie tytuł i ciekawa jestem, czy środek będzie równie ciekawy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta powieść wzbudza wielkie zainteresowanie (i moje też :)) i "Bardzo długie popołudnie" również. Zresztą wszystkie premiery z Wydawnictwa Słowne są interesujące.

      Usuń