czwartek, 10 czerwca 2021

„Psy ras drobnych” Olga Hund (recenzja)

 



„Psy ras drobnych” Olga Hund (recenzja)



Olga Hund w „Psach ras drobnych” zaprasza nas na oddział psychiatryczny w Kobierzynie. A to takie „wczasy dla smutnych dzieci”. Kobiety (bo bohaterkami są w większości kobiety, i starsze, i młodsze) po nich będą musiały wrócić do rzeczywistości, która jest w tym miejscu odległa. Boją się tego, co jest „na zewnątrz”. 


Autorka opisuje codzienność na oddziale i przy tym nie dołuje. Wiemy, że po wyjściu kobiety, które chcą być uznane za normalne znowu będą musiały zmierzyć się z rzeczywistością. I prawdopodobnie ta rzeczywistość je pożre. Problemem nie tyle jest wytrwanie na terapii, samo leczenie, co powrót do normalności, do świata, który dla nich pędzi jakby szybciej. 


Bohaterka Olgi Hund usłyszała kiedyś, że musi wyjść „ze strefy komfortu” i wyszła, ale „na zewnątrz było krwawe piekło”. 


To powieść o ludziach, którzy czują, że zawiedli. Że świat, a właściwie inni ludzie odkryją, że im nie wyszło życie. Olga kuli się w w karetce pod bluzą z kapturem, żeby ją znajomi nie zobaczyli przez szybę. A wszyscy pacjenci uciekają przed telewizją gdy ta ich kameruje. Przynajmniej na zewnątrz, którego się boją chcą uchodzić za normalnych, co oczywiste.


Lektura wywołuje całą paletę emocji: smutek, rozbawienie, współczucie. Bardzo dobra proza, czyta się szybko, ale zostawia w nas ślad. I o to chodzi. Polecam!


„Psy ras drobnych” Olgi Hund to taki polski „Lot nad kukułczym gniazdem” tyle, że bez elektrowstrząsów. (To zdanie jest autorstwa mojego męża, czego mu trochę zazdroszczę. To mógłby być taki świetny blurb, przy wznowieniu śmiało można skorzystać:)

Paulina


Autor: Olga Hund
Tytuł: Psy ras drobnych
Wydawca: Korporacja Ha!art
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 120


Olga Hund za "Psy ras drobnych" otrzymała Nagrodę Literacką im. Josepha Conrada i Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza oraz nominację do Nagrody Literackiej Gdynia. 


11 czerwca 2021 roku na Małej Scenie Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera „Psów ras drobnych” w reżyserii Iwony Kempy. 

Spektakl będzie jeszcze można zobaczyć: 12, 13 czerwca, 31 lipca i 1 sierpnia. Bilety już w sprzedaży!

Źródło: www.teatrdramatyczny.pl


14 komentarzy:

  1. Widzę, że warto tej książce poświęcić czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto. Do tej książki można wiele razy wracać.

      Usuń
  2. Lubię takie emocjonujące książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść niewielkich rozmiarów, ale bardzo bogata w treść.

      Usuń
  3. O książce słyszałam dość sporo, ale nie miałam pojęcia, że będzie też spektakl. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak pomyślałam, że ta informacja o spektaklu może zainteresować :) Książkę się czyta szybciutko, warto sięgnąć.

      Usuń
    2. Książkę mam na swojej liście czytelniczej i mam nadzieję, że uda mi się po nią sięgnąć, ale nie wiem czy uda mi się obejrzeć spektakl.

      Usuń
  4. Czuję, że ta książka byłaby dla mnie wyjątkową lekturą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością, jest w niej tyle trafnych spostrzeżeń, humoru, ironii. Mogę tylko zachęcić do lektury.

      Usuń
  5. W życiu tytułu nie skojarzyłabym tego tytułu z taką fabułą. Pierwszy raz czytam o tej książce, więc tym bardziej zaciekawiła mnie informacja o spektaklu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jedna z lepszych książek jakie czytałam. Ze spokojem mogę polecić.

      Usuń